Arkiv




Taggar


Företags- och organisationsbloggar

Häromdagen skrev jag om hur bloggosfären förändrats. Mitt fokus var då de politiska bloggarna, men det finns även andra saker som är annorlunda i dag än för bara något år sedan. Ett sådant område är företags- och organisationsbloggarna.

När bloggar fortfarande sågs som något nytt, hett och spännande fanns det många företag och organisationer som startade bloggar på sina webbplatser för det var något man ”skulle” ha. Mer sällan fanns det någon genomtänkt strategi bakom bloggsatsningen, eller ens en plan om vem eller vilka som skulle driva bloggen. Alltför ofta startades bloggar av entusiastiska chefer, och lämnades sedan över till mindre entusiastiska medarbetare – för att sedan somna in.

Men det har alltid funnits undantag. Redan 2005 startade bolåneinstitutet SBAB Räntebloggen om räntor, huspriser och annat som var viktigt för deras lånekunder. Räntebloggen blev välbesökt och mycket uppskattad. Den finns fortfarande kvar, men nu som Snabbkommentaren.

I dag har svenska företag och organisationer i allmänhet mer genomtänkta sociala mediestrategier, där bloggar ingår tillsammans med sidor på Facebook och eventuellt också Twitterkonton.

En institution som gjort en gedigen satsning på sociala medier är Försvarsmakten. Genom en särskild bloggportal kan man följa till exempel ett skyttekompani i Afghanistan, hemvärnssoldater och Försvarsmaktens flygvapenchefer. Genom att använda taggen #SVFM (som ska utläsas Sveriges försvarsmakt) kan man också synliggöra inlägg på portalen från sin egen blogg eller Twitterkonto.

I något mindre skala låter Lärarnas Riksförbund medlemmar och företrädare blogga på en gemensam sajt. Här finns även länkar till andra bloggare, huvudsakligen lärare. Inlägg från de egna bloggarna synliggörs också på förbundssajten LR.se.

Även den andra lärarfackliga organisationen – Lärarförbundet – har en samlingssida för bloggar från medlemmar och avdelningar i förbundet.

Ett annat fackförbund som storsatsat på bloggande är Unionen med sin analys -och opinionsblogg. Där kommenterar, rapporterar och analyserar ett antal utredare och kommunikatörer på Unionens förbundskontor aktuella ämnen.

I sammanhanget vill jag gärna också nämna LO-bloggen – som i många inlägg använder sig av precis de tekniker jag beskrev häromdagen, med närmast maniskt länkande till olika nyhetskällor och andra bloggares texter i syfte att hamna högre i ranking på sajter som Knuff.se. Trist att Sveriges största fackliga organisation ska behöva ta till sådant.

Andra skriver intressant om , , , , , , , .

Kommentera




Twitter

V g vänta -- laddar twitterlänkar
Läs mer »

Media/Nyheter

2014-10-25
2014-10-25
2014-10-20
2014-10-13
2014-02-26
2014-02-18
Fler nyheter »

Kontakt

jonas@promemorian.se
070-564 19 84

Följ Jonas

Jonas Morian på twitterJonas Morian på facebookJonas Morian på LinkedInPrenumerera via RSS
Design och tema: WebStrategy